man die zijn armen kruist en naar de andere kant van wijst

Wat is het verschil tussen yin yoga en hatha yoga? Wat past bij jou!

Er zijn veel soorten yoga en soms zijn de verschillen niet te merken, dit kan dus ook het probleem zijn bij hatha yoga en yin yoga.

Vandaag gaan we kijken naar het verschil tussen yin yoga en hatha yoga zodat je beter weet welke soort yoga je kan gebruiken voor het doel wat je voor ogen hebt!

Beide yoga soorten, zowel de hatha yoga als de yin yoga hebben zo hun eigen voordelen en nadelen.

Hieronder lees je meer over de verschillen tussen yin en hatha yoga!

Het verschil tussen hatha yoga en yin yoga

Hatha yoga en yin yoga verschillen niet heel veel van elkaar, maar er zijn zeker wat punten waar je het verschil zal merken.

Eén van de verschillen dat yin yoga heeft met hatha yoga is dat bij yin yoga de asana’s (yoga oefeningen) langer worden vastgehouden dan bij hatha yoga, zo gebruik je dus eigenlijk de houding om je lijf even te laten ontspannen en goed te voelen.

En het grootste verschil zit wel in het doel van yin yoga of hatha yoga. Bij yin yoga is het doel om de spieren te ontspannen en het lichaam helemaal tot rust te laten komen

Waarbij hatha yoga een duidelijk verschil zit aangezien deze yoga soort ook echt de spieren wilt versterken, en dit neemt niet weg dat het ook een ontspannende factor kan hebben.

Hatha yoag VS yin yoga

Daardoor zijn beide yoga stijlen dus wel interessant om naar te kijken en de positieve en negatieve kant te ervaren! Ik zou ook aanraden om NIET vanuit een tekst nieuwe dingen te gaan proberen qua asana’s maar echt op video’s af te gaan.

Zo leer je met beelden, dit kun je doen door youtube videos op te zoeken, ik zal hieronder 2 video’s neerzetten die jij kan gebruiken!

Bekijk de Yin yoga video op Youtube!

Bekijk de Hatha yoga video op Youtube!

Maar er is ook een optie om de twee soorten makkelijk op één plek te hebben, en dus ook veel video’s te kunnen bekijken daarover.

Dit kan doormiddel van happywithyoga, een online yoga platform waar je zowel yin yoga en hatha yoga kunt volgen wanneer en waar je graag wilt!

Hatha yoga is een van de oudste bekende vormen van yoga en wilt betekend ‘’ha’’ (zon) en ‘’tha’’ (maan) in het Sanskriet.

Deze yoga richt zich vooral op het fysieke lichaam en wordt gezien als een manier om goed in vorm te blijven en te ontspannen.

Hatha yoga doe je door middel van verschillende asana’s en je gebruikt ademhalingstechnieken om de ontspanning echt te voelen.

De meeste mensen gebruiken hatha yoga voor het ontspannen en de rustgevende effecten die de yoga stijl biedt, maar er zijn veel verschillende doeleinden die je met een les kan bereiken zoals:

Het opbouwen van kracht, verminderen van stress of het verbeteren van flexibiliteit.

Daarnaast heeft hatha yoga verschillende voordelen ten opzichte van yin yoga, en hieronder zie je een lijst met meerdere voordelen:

  1. Vermindering van stress: De combinatie van fysieke houdingen, ademhalingstechnieken en meditatie kan helpen om het zenuwstelsel te kalmeren en stress te verminderen.
  2. Verbetering van de flexibiliteit:Door het uitvoeren van verschillende houdingen kan de beweeglijkheid van het lichaam worden verbeterd.
  3. Versterking van de spieren:Sommige houdingen in hatha yoga zijn gericht op het versterken van specifieke spieren, wat kan leiden tot een verbeterde spierkracht en -uithoudingsvermogen.
  4. Verbetering van de bloedcirculatie:De houdingen en ademhalingstechnieken van hatha yoga kunnen helpen om de bloedcirculatie te verbeteren.
  5. Verbetering van de hormonale balans:De praktijk van hatha yoga kan helpen bij het reguleren van hormonen in het lichaam, wat kan leiden tot een verbeterd welzijn zoals meer energie.
  6. Vermindering van pijn:Sommige mensen ervaren vermindering van pijn, zoals hoofdpijn of rugpijn, na het beoefenen van hatha yoga.
  7. Verbetering van het slaappatroon:Door het kalmeren van het zenuwstelsel kan hatha yoga bijdragen aan een verbeterd slaappatroon.

Wat is yin yoga?

Yin yoga is ontstaan vanuit de een man uit amerika, zijn naam is Paul Grilley. Hij geeft sinds 1980 les in yoga en anatomie.

Bij yin yoga is het niet belangrijk om je spieren te versterken, maar juist om de spieren eens los te laten. Even alles uit te laten rusten.

vrouw die de lying butterfly op de grond doet.

Bij deze yoga soort kun je dus ECHT even lekker ontspannen en voelt het niet aan alsof je flink aan het trainen bent, omdat dit ook niet het doel van yin yoga is. Zo zie je dus meteen al een verschil tussen yin yoga en hatha yoga.

Wat kan wel een doel zijn van yin yoga vraag je je misschien af? Nou dat kan ik je haarfijn uitleggen, yin yoga focust zich vooral op het versterken en/of versoepelen van het bindweefsel en gewrichten (dus niet de spieren). Klik hier voor een blog over spiergroei met yoga!

Daarnaast rekken de yin asana’s dus wel de spieren op om een ontspannend en relaxed gevoel te geven en ook het gebied van de bekken lossen en soepeler te maken.

Enkele voordelen van yin yoga zijn bijvoorbeeld:

  1. Vermindering van stress: Dit is geen verschil met hatha yoga, maar wel een goed voordeel om te ervaren.
  2. Verbetering van flexibiliteit: Ook dit voordeel verschilt niet met hatha yoga, maar vele yoga stijlen hebben nou eenmaal dezelfde voordelen en flexibeler worden is zeker niet vervelend om te ervaren.
  3. Geeft meer energie: Yin yoga kan ervoor zorgen dat je zogenaamde ‘’Chi’’ beter kan verlopen waardoor jij je energieker voelt.
  4. Snel herstel van blessures: Doordat je spieren en het weefsel er om heen soepeler wordt, kan het bloed beter stromen waardoor je afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd.
  5. Laat spanning los in het lichaam: zoals in de tekst al benoemd is, zorgt yin yoga voor een ontspanning in het lichaam omdat je dus spieren uitrekt en gewrichten en weefsel versoepeld.
  6. Verminderd het ouder worden: Doordat je beter wordt gehydrateerd in je bindweefsel blijven je collageenvezels (dit zorgt voor stevigheid en elasticiteit van de huid) langer gezond.
  7. Verbeterd je mentale en emotionele welzijn
  8. Makkelijk te volgen: Yin yoga is voor veel mensen een goede oplossing en bijna iedereen kan hier ook aan meedoen, zo kunnen reumapatiënten, mensen met klachten aan de rug, welvelkolom of nek hier ook baat bij hebben.

Ga zelf aan de slag met yin yoga!

Zoals hierboven al genoemd is yin yoga heel makkelijk te volgen! Waarom niet meteen beginnen?

Je kunt zelf alle voordelen proberen te ervaren en zo groeien tot een echte yoga expert!

Zoals al eerder verteld zijn de video’s van happywithyoga makkelijk te volgen en kun je zowel yin yoga als hatha yoga volgen waar en wanneer je ook wilt!

man in een veld die yoga oefeningen doet

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *